2018-09-10 20:19:33

Disciplina pobjeđuje talent: evo na koji način

Zašto neki učenici s lakoćom svladavaju gradivo, dok se drugi bore s njim? Iako čimbenici poput inteligencije, sklonosti i pamćenja igraju ulogu, iznenađujuće, nešto je drugo ipak pokazatelj uspjeha učenika.

U istraživanjima o srednjoškolcima, ali i studentima samodisciplina je nadmašila rezultate na testovima inteligencije u boljem predviđanju akademskog uspjeha, pohađanja nastave i diplomiranja s izvrsnim uspjehom. U kombinaciji s entuzijazmom, trajni napor jamči i uspjeh učitelja, uz učenike koji postižu akademski napredak” (Duckworth et al., 2009). Kad je u pitanju školski uspjeh „disciplina pobjeđuje talent”, zaključuju istraživači Angela DUCKWORTH i Martin SELIGMAN (2005, 2006). (Myers and DeWall, str. 375)

Urođena sklonost može pomoći, ali disciplina čini razliku. Učitelji tome svjedoče uvijek iznova. Neuspješni učenici prečesto su oni koji redovito odugovlače, daju tek onoliko koliko je nužno za prolaz i zabavu stavljaju ispred obveza. Kako pomoći učenicima postaviti prioritete? Kako ih naučiti ne samo znanju već i tome kako se prema obvezama odnositi posvećeno i temeljito?

 

ŠEST SAVJETA KAKO DJECU POUČITI SAMODISCIPLINI:

1) NEKA ZAPISUJU STVARI

Tajna pisanja podsjetnika:

 „I najslabija tinta bolja je od najbolje memorije.” Adrian ROGERS

 

2) POKAŽITE IM KAKO SE SLUŽITI POPISOM ZADATAKA

Djeca često uče kako napraviti popis obveza, ali rijetko uče što činiti s njim. Pomozite im da razumiju važnost davanja prioriteta stavkama s popisa. Pobrinite se da popis zadataka napišu negdje gdje će ga uvijek moći vidjeti.

 

3) POKAŽITE IM KAKO SE SLUŽITI KALENDAROM

Planeri za učenike danas su uobičajeni. Pokažite im kako se njima koristiti, kako napraviti osobni raspored vodeći računa o tome da ne zakazuju zabavu u vrijeme kad trebaju učiti. Ako nemaju planer, neka kupe papirnati kalendar ili „skinu” besplatni digitalni kalendar. Pobrinite se da razumiju kako se uspješno služiti kalendarom i praćenjem obveza.

 

4) NAUČITE IH DA POSTAVLJAJU VLASTITE ROKOVE

Iako nam autoriteti u našem životu, poput učitelja i šefova, zadaju rokove, naš je posao da znamo kad što možemo napraviti. Neka vježbaju zapisivanje zadataka koji su im zadani i njihovo uspoređivanje s vlastitim rasporedom. Neka se odluče kad će raditi na kojem zadatku i zapišu to u kalendar.

 

5) POTAKNITE IH DA SE SLUŽE PODSJETNICIMA I ALARMIMA

Svi pametni telefoni i digitalni kalendari imaju funkciju podsjetnika. Pokažite učenicima kako ih postaviti. To je posebno važno za učenike koje je lako omesti.

 

6) NE PRIHVAĆAJTE SVAKI IZGOVOR

Svima nam je jasno da život priređuje iznenađenja. Međutim, ljepota je discipline u ispunjavanju obveza unatoč usponima i padovima. Život nikad ne obećava glatku plovidbu i očekivanja se ne smanjuju kad se pojavljuju prepreke.

Oblikovanje učenika u disciplinirane individue zahtijeva napor i vrijeme, ali može polučiti sjajne rezultate. Kako prolaze polugodišta i semestri, oni će sve manje tražiti izgovore, osjećat će manje stresa i pokazivati sve bolje rezultate, a mi učitelji osjetit ćemo radost ne samo genijalaca iz prvog reda, već ćemo moći slaviti uspjeh mnogih naših učenika.


Osnovna škola Milka Cepelića Vuka